storyofmylie

Alla inlägg den 19 april 2015

Av Jane Doe - 19 april 2015 23:45

Jag tittade på en YouTube-video när jag avbröt mig för att skriva det här. Killen som laddade upp det sa något som träffade mig lite som en slägga. 

 

https://youtu.be/_mWXPHI1Sys?t=1646

 

Jag har aldrig trott på nån Gud, jag har väl inga planer på att göra det heller, men jag har inte direkt varit så trevlig när jag pratat om "Den skäggige snubben uppe i skyn".

 

Det som han sa i den där videon; "Well honestly, if God, whether he exists or not, in your opinions, did everything the way we see fit then in fact we would be the Gods, right?" fick mig att tänka över det där lite nogrannare. Jag har alltid trott att det finns något som människor inte är menade att förstå, huruvida vi tror på det eller inte spelar ingen roll, men någon idag existerande religion har aldrig känts rätt för mig, blev jag tvungen att välja skulle jag väl säga att Wicca eller Satanism är det som verkar vettigast (och nej, jag menar inte häxor som far till blåkulla eller djävulsdyrkare som dricker getblod, do your reaserch, Wicca handlar om att dyrka naturen, Guden och Gudinnan som finns i solen och månen. Satanism handlar om att dyrka människan för allt den är, enkelt uttryckt).

 

När jag har tänkt på den gudafigur som kristna, judar och muslimer tror på har jag alltid sett det som en ondskefull, barnslig liten man. Jag har, som troligtvis många andra, tyckt att om han nu är så bra varför låter han då sådana hemskheter hända på daglig basis. Bibeln förkastar jag, för mig är det bara en bok skriven av en misogyn snubbe som hade alldeles för mycket fritid. Missförstå mig inte, jag älskar böcker, och jag tycker inte alls om att ogilla en så skarpt, men det mesta som står i Bibeln får mitt blod att koka. Och jag kan verkligen inte förstå hur en barmhärtig gud kan tycka så, därför har jag inte gillat tanken på Gud, på grund av det som står i Bibeln.

 

Något jag inte heller gillar är folk som bara tar "de bra" bitarna i Bibeln och struntar i resten. Om boken nu är en direkt reflektion av vad din Gud tycker och tänker så ska du följa allt, du har ingen som helst rätt att gå emot din gud och välja vad du ska leva efter. Några citat är:


 "If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her." (Deuteronomy 22:28-29)


Det är för mig oförståeligt, det skulle vara ett helvete rent ut sagt att tvingas leva med den som våldtagit en, och det är bara om han blir påkommen "red handed", annars är han en fri man som kan söka Guds förlåtelse. (Kvinnan har uppenbarligen ingen talan i ämnet och får inte ens nån form av kompensation). Enklaste sättet att skaffa dig din drömfru? Våldta henne, bli påkommen och allt du förlorar är 50 silvermynt. 



"If within the city a man comes upon a maiden who is betrothed, and has relations with her, you shall bring them both out of the gate of the city and there stone them to death: the girl because she did not cry out for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbors wife." (Deuteronomy 22:23-24)

 

“When a man strikes his male or female slave with a rod so hard that the slave dies under his hand, he shall be punished.  If, however, the slave survives for a day or two, he is not to be punished, since the slave is his own property.” (Exodus 21:20-21)

 

"If a man has sexual relations with a man as one does with a woman, both of them have done what is detestable. They are to be put to death; their blood will be on their own heads." (Leviticus 20:13)


 

Folk som bortser från att sådana saker står i Bibeln står jag inte ut med. Allt eller inget, man får inte välja vilka delar man ska tro på. Jag själv ser Bibeln ungefär som en moralisk lagbok. Du får uppenbarligen inte välja vilka lagar som du ska följa i den svenska brottsbalken, så varför skulle du få välja i Bibeln? Simple as that. Folk som säger att det bara var en feltolkning eller liknande kan ta sig i arslet. Den där boken har funnits i flera miljoner kopior, så visst kan det finnas nåt som inte stämmer överens med originalet, men då kan du ju inte lita på något som står där i.

 

Jag börjar bli lite väl uppretad så jag tycker vi lämnar Bibeln nu, kort och gott gillar jag den inte. Men jag borde definitivt inte tappa humöret sådär.

 

Det där klassiska "God works in mysterious ways" har för mig bara varit skitsnack som används när man inte vet vad man ska svara. Ett patetiskt försök att försvara nåt man inte kan förklara, för att man är för envis för att släppa det. 

 

Utövare av religion har jag aldrig haft några problem med så länge de inte försöker tvinga sin religion på mig eller nån annan. Såvida det inte krockar med några lagar och såvida det inte skadar någon (inkluderat dig själv) så ger jag blanka sjutton i vad du gör. Har du förmånen att jag gillar dig så är det väl lite si och så med det där, beroende på vad det är du pysslar med.

 

Anyway, jag har inte på något sätt blivit frälst, och jag tänker inte vakna imorgon och börja leva ett liv som troende (inget fel med det, men det är inget för mig, jag gillar att leva så "fritt" som jag gör med enbart min egen moralkompass att gå efter, hur skev den än må vara), men jag ska sluta ge allt skit åt en gud jag inte tror på bara för att jag inte har nån bättre förklaring, vilket alltid är något.

 

Hmm, när jag läser igenom det här inser jag att det är lite tråkigt, men det var vad jag fick lust att skriva om, så who cares?

 

Anyway, godnatt ^^

Ovido - Quiz & Flashcards